Planteavler Morten Laursen ser mange positive aspekter i vandplanerne.

Landmand: Det er nogle gode vandplaner

Der er mange positive aspekter i vandplanerne, mener østjysk planteavler, som ærgrer sig over, at debatten fra landbrugets side er unuanceret og negativ.

"Vandplanerne er noget makværk". "Mødet med Ida Auken var en skuffelse". "Det er sørgerligt, at man ikke vil lytte til landbruget".

Der har været flere kritiske røster fra landbruget efter mødet om vandplanerne i Korsør mandag, men ikke alle mødedeltagere ser lige så pessimistisk på vandplanerne som Landbrug & Fødevarers viceformand Henrik Frandsen og formand for Kolding Herreds Landbrugsforening Asger Christensen, som er mændende bag de kritiske ord.

Formand for Østjysk Familielandbrug, Morten Laursen, var godt tilfreds med mødet og med miljøminister Ida Aukens velvilje til at svare på spørgsmål.

- Mange siger, at hun ikke har lyttet til landbruget, men det er ikke rigtigt. Vi kan jo ikke vinde 100 procent hver gang, og der er sket nogle ændringer med vandplanerne. For eksempel de 2.000 kilometer vandløb, der er taget ud af planerne, og også nogle rettelser, så der ikke bliver skævheder fra egn til egn, siger Morten Laursen.

Han driver selv 143 hektar, hvoraf 90 hektar er korn, og resten er afgræsning til kødkvæg og heste.

Tvivler på, at hele planen gennemføres

Han mener, at debatten fra landbrugets side er meget unuanceret.

- Det er ærgerligt, at vi bare siger nej, nej nej. Jeg har egentlig holdt min mund, fordi jeg er enig med Landbrug & Fødevarers linje om dialog, men nu synes jeg, at der trænger til at komme lidt nuance i debatten, siger han.

Morten Laursen er en af de få landmænd, der åbent giver udtryk for, at han er ganske godt tilfreds med vandplanerne.

- Vi er mange, der sagtens kan leve med de planer. Og de siger jo, at vi får fuld kompensation. Så nu må vi i gang med at tage enkeltsagerne og søge om den kompensation, vi har ret til, siger Morten Laursen og fortsætter:

- Om regeringen så har penge til at gennemføre alt det, der står i planerne, kan jeg godt tvivle lidt på. Jeg tror ikke, de har kapacitet til at gennemføre alle elementer, men så kan de jo begynde der, hvor lodsejerne er interesserede i at deltage frivilligt.

Godt for jagt og biodiversitet

Morten Laursen har sammen med naboerne mellem Odder og Nordsminde Fjord over for myndighederne givet udtryk for, at de er godt tilfreds med de naturplaner, der findes for vandløbene i området. Det er nemlig meningen, at de skal flyttes til lavere områder.

- På den måde bliver markerne hurtigere afvandet, når vi har haft oversvømmelse. Så selv om de kalder det "våde enge", bliver markerne i virkeligheden hurtigere tørre end før. Og det er godt for vores mulighed for at slå græs på de arealer, siger Morten Laursen.

Han pointerer desuden nogle af de naturrelaterede fordele, planerne vil føre med sig.

- Vi må jo ikke glemme, at vi får en bedre biodiversitet, og at vores jagtmuligheder forbedres, siger han.

 


Kommentér artikel

NB! Debatten på maskinbladet.dk er fri, men hold venligst en sober tone og undlad personangreb.
Gå efter bolden - ikke efter manden.
Trusler, injurier eller andre lovstridige indlæg fjernes af redaktionen.

Ole Jørgensen
15. dec 2011 kl. 09:21

Morten Lauersen

Det er vel de færreste der selv har henvendt sig til L&F og anmodet om at blive medlem. Den slags er nærmest sket pr. automatik via tilknytning til lokal landboforening, hvor første henvendelse skyldtes behov for at købe en ydelse på eksempelvis regnskabskontoret.

Det er OK at afvise henvendelser fra BL og sige man ikke er interesseret, men kalde det usmageligt!

Jeg forsvarer ikke hvis der tales usandt, men skal erindre om at den slags opstår når tingene ikke er undersøgt godt nok, eller oplysninger ikke er tilgængelige på grund af lukkethed.

Morten Laursen
15. dec 2011 kl. 08:58

Jeg har valgt at blive i L&F for at påvirke indefra. Hvis alle landmænd gør det, så det ende ud med en fælles holdning til glæde for de fleste landmænd.

BL taler direkte usandt i sine angreb på L&F. Det ved jeg, for jeg er selv blevet ringet op af en af deres, som ville ha mig med i BL. Usmageligt.

Peter Bak
14. dec 2011 kl. 22:37

@Morten Laursen - med hensyn til Bæredygtig Landbrugs hårde fremgangsmåde så mener jeg modsat dig detop at det er Landbrug og Fødevarer der er helt galt på den de er alt alt for godtroende og blødsødne jeg mener ikke BL har en særlig hård fremgangsmåde - de forsøger at komme med fakta hvorimod LF forsøger dialogens vej og plejer noget kammerateri ærlig talt hvad har det ført til de sidste mange år,samtidig er det som om LF kommer halsende bagefter hele tiden og i det her spil er det altså ikke særlig godt at blive taber - for mit eget vedkommende har jeg valgt LF fra og BL til da jeg tror en kontant line og påviselige fakta er bedre end den der lade stå til holdning som LF i lang tid har kørt

Morten Laursen
14. dec 2011 kl. 20:28

Til Bjarke Bjerg. Tak fordi du skriver under dit eget navn. For mange her på Maskinbladet.dk vil optræde under dæknavn. Det mener jeg er udemokratisk.

Jeg er enig langt hen af vejen med dine synspunkter, men mit ærinde er et forsøge på også at se planerne fra en positiv side. Det er de for mig og mange andre. Verden er ikke kun sort.

Jeg synes Bæredygtigt Landbrug kører alt for hårdt frem med kun det negative, samtidig med de laver splittelse og kommer med usaglige angreb imod Landbrug og Fødevarer.

Der er bestyrelsesmedlemmer i Landbrug og Fødevarer, som ikke følger linien og promoverer sig ved at være alt for skarp i forhold til L&F strategi.

Derfor mit indlæg for at lægger lodder i den anden side af vægtskålen. 

NN
14. dec 2011 kl. 16:11

@økologen og M.L.

Så Økologen thi thi....er du fuld    af fordomme?

Du tager fuldkommen fejl, Jeg er glad for der er organic farmers som dig selv om dine 300 tons halm forbrug nok lige knap alle er af økologisk oprindelse.

jeg er selv forbruger af kvalitets vare, Øko eller ej det betyder mindre bare det er frisk.

Syndes bare det er kedeligt at Morten Laursen "øko" ikke skal tælles med i den statistik der betyder så meget for politikkere.

Og så pga. bøvl.

 

Morten Laursen det er støttende at give mennesker ansvar, også Ida Auken.

Og negativt at dømme folk og uddele skyld.

 

Bjarke Bjerg
14. dec 2011 kl. 14:19

Man kunne jo stille det spørgsmål, om ikke det er ok at yde modstand mod mennesker som ønsker at implementere "religiøse"og landsskadelige holdninger i vores politiske system.Det har før vist sig at være en god ide, at sætte sig op i mod dårlige systemer.

Derfor en stor tak til Bæredygtigt Landbrug for at bringe fakta og realisme ind i debatten.

Miljømyndighederne har jo i gennem mange år, bevidst eller ubevidst, ikke haft styr på begreber som kvælstofstrømme i havet  og planters rodudvikling på våde arealer osv.

Set i helikopterperspektiv er det super egoistisk at agere således som et landbrugsland

Fordi :

 - Landbrugets produktionsevne ødelægges, samtidigt med at der råbes på mere biomasse.  

- Der er siden 2009 mere end 1 mia. mennesker der sulter

- kloden bevæger sig mod 9 mia. mennesker som bruger løs af oliereserver der lakker mod enden.

Siden denne viden ikke er ny, må den førte politik skyldes egoisme blandt eliten i Danmark.

 

 

 

Morten Laursen
14. dec 2011 kl. 13:37

Nu har jeg drevet min gård i 25 år og disponeret efter det jeg kunne forudse som samfundets ønsker og efter min økonomi. Nogen går det bedre for end mig, andre gåer det dårligere for. Rigtig mange har bare solgt deres ejendom til unge eller naboer. Det kunne jo være jeg har disponeret rigtig fra starten og andre forkert. Sådan er livet. Det må vi jo finde os i, istedet for at lægge skylden for vores ulykke på skuldrene af en meget ung miljøminister.

frank køhler
14. dec 2011 kl. 13:24

godt at høre at vi landmænd står sammen.

økologen
14. dec 2011 kl. 13:19

NN
Det er sjovt. vi er nogle økologer, der ikke har problemer med at styre ukrudtet, det kaldes sædskifte og rettidig omhu men det er jo ikke vand på din mølle, så du er sikkert uenig. Hvad ang. administrationen, ja den chikanere ikke mig, der er områder der tager længere tid som det.  
 

NN
14. dec 2011 kl. 12:41

@ Morten Laursen

Mange tak for dit ærlige svar om økologi -

Det er rigtigt fint at få nogle sandheder på bordet.

Indsend kommentar

Indtast dit navn.
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
Hvis du indtaster din e-mail får du besked når der er nye svar.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <h1> <h2> <h3> <p>
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • You may quote other posts using [quote] tags.

Mere information om formateringsmuligheder

Mollom CAPTCHA (Skift til lyd CAPTCHA)
SPAM sikkerheden sikrer at uvedkomne ikke misbruger Maskinbladet.dk til at udsende reklame eller volapyk-tekst.
Skriv bogstaverne du ser i feltet til venstre; hvis du ikke kan læse dem, gem da formularen og et nyt billede vil blive genereret. Der tages ikke højde for store bogstaver.

 

Tilmeld dig Maskinbladets nyhedsbrev

Få nyhederne direkte i din indbakke